METÓDA VSTUP A VÝSTUP PODĽA PAVLA MIKULÍČKA PRE VÝUČBU FYZIKY
METÓDA VSTUP A VÝSTUP PODĽA PAVLA MIKULÍČKA
PRE VÝUČBU FYZIKY
Max Bazovský
FMFI, UK,Mlynská Dolina, Bratislava
Abstrakt: Článok vychádza z presvedčenia, že tvorivá výučba fyziky nie je len
o tvorivej prezentácii, ale aj hľadaní a využití spojitostí a analógie medzi faktami
a zákonmi nie len z fyziky ale aj z technológie, matematiky, prírodných vied a iných
predmetov. Také spojenia sa dajú vnímať ako vstupy a výstupy (VaV). Každý učiteľ si
môže vybrať také VaV, ktoré sú pre neho interesantné a dôležité. Potom bude každá
prednáška odlišná, aj keď je o tej istej fyzike a podávaná tým istým učiteľom. Aj toto
je príklad tvorivej výučby.
Sumár
Metóda vstup a výstup (VaV) spája fakty a témy z druhými súvislosťami, podobami
a analógiami, aby im pridali štruktúru. Toto dáva študentom viac dôvodov aby sa
zaujímali o fyziku. Také spájanie však nemusí byť presné. Dôležité je, že inšpiruje,
motivuje, a smeruje tvorivú energiu, skúmanie a učenie k efektívnemu vývoju.
Klasifikácia VaV pomáha učiteľom vybrať také VaV ktoré sú efektívne pre jeho druh
študentov.
1 Úvod
Tvorivá výučba fyziky nie je len o fyzike, ale o priebehu (vstupy) do fyziky
a o prechode jednej témy do druhej. Nie len fyzikálne ukážky, poznámky a problémy
majú svoj tvorivý priestor a kritériá. Vstup do fyziky nemusí byť vôbec fyzikálny, len
potrebuje aby ho použil učiteľ ako okno, alebo bránu do danej témy alebo zákonu.
Problém je študent, nie dobre vybraná/vypracovaná ukážka. Vieme, že mladí študenti
často potrebujú pomoc aby dostatočne chápali fakty ktoré dostanú počas výučby.
Metóda VaV dáva ešte iné možnosti aby sa objasnila a zrušila príčina, ktorá skrýva
fyzikálne poznanie študenta.
Príklady v tomto článku sú adresované viac učiteľom a študentom základných
a stredných škôl. Dá sa predpokladať, že študenti vysokých škôl si sami ľubovoľne
utvoria spojenia ktoré ich zaujímajú.
2 Všeobecná metóda VaV pre učiteľov
Podstata metódy VaV je opísaná v knihe . „Pavol Mikulíček, vstupy a výstupy, výber
z architektonickej a inej tvorby“, (1). Mladý, ocenený architekt Mikulíček používa
semienkovú ideu ako začiatok jeho umeleckej a architektonickej tvorby v jednom
projekte, alebo v jednej štúdii. Toto semienko Mikulíček volá jeho „vstup“. Každá jeho
práca/tvorba má svoj vstup, ktorý určuje začiatok a smer okolo ktorého sa rozvíja
jeho projekt. Výstup z projektu je napr. hotová budova, alebo povrch obytnej
štruktúry, atď. Doteraz Mikulíček používal také vstupy ako domino, špirála, slnko
a mráz, kleinova fľaša, dopravné lietadlo, stavebnica Lego, ventilátor, pretekárska
dráha, embryo, zápalková škatuľka, nekonečný dom Fredericka Kieslera, mesto
Arles, hutný kombajn, vortex, kompas atď. Tieto vstupy sú opísané v citovanej knihe
(1) taktiež aj výstupy ktoré z nich vyplynuli. Pravdaže pre architektonickú prácu sú
výstupy podstatne dôležitejšie. Tie sú podrobnejšie a viac zdôraznené v citovanej
knihe. Odlišne, tento článok zdôrazňuje vstupy pre učiteľov.
Učiteľ chce vyberať vstupy ktoré sú zaujímavé pre študentov, ktoré sa ľahko spájajú
s témou ktorou sa prednáška zaoberá a ktoré sú zaujímavé aj pre učiteľa. Akú SFS - Tvorivý učiteľ fyziky, Smolenice, 2008
65
metódu učiteľ použije aby vybral dobrý vstup? Z akého predmetu, oblasti či filmu?
Z akej hračky, z akej novinky, alebo z akej správy?
No, nevieme presne ako si Mikulíček vyberá semienko alebo ten vstup. Tam iste hrá
dôležitú úlohu aj inšpirácia. Ale vieme, že mu tá semienková idea pomáha dostať
sa k nejakej téme, ktorá dáva „niečo“ procedúre a dizajnu, ktorý nakoniec vedie
k hotovej práci. Aj keď sa táto architektonická „téma“ nedá objasniť slovami,
môžeme ju považovať analogicky za to, čo sa vo fyzike volá „téma“. Aké semienko
môžeme použiť, aby sme presvedčili študentov dobrovoľne a ľubovoľne chcieť
študovať nejakú tému? Pravda, seriózni študenti fyziky nepotrebujú také
semienka/vstupy/. Otázka je dôležitá pre bohužiaľ väčšinu študentov v základných
a stredných školách.
Skúsenosť autora je taká, že mnohokrát nie je veľmi dôležité aký vstup učiteľ použije.
Hlavné je to, že študenti rýchlo zbadajú že toto nie je o fyzike, a prejavia sympatie
takému učiteľovi. Myslia si že majú „pokoj“ od ťažkého predmetu. Keď sa toto
opakuje aspoň pár minút v každej hodine, tak získavajú pozitívny vzťah k tomuto
predmetu a pracovná atmosféra na hodine sa zlepší. . Sú priateľskejší, čo je
v podstate bonus pre nich i učiteľa. Pár krát sa vstup podaril neočakávane dobre.
Zdá sa že jeden alebo dvaja študenti boli inšpirovaní a potom druhí ich nasledovali.
Dôležité je, aby vstup zaujal čo najviac študentov, čo možno postupne zaktivizuje
celú triedu. Toto je tvorivá výučba fyziky.
Ešte nevieme naplánovať a projektovať ideálne vstupy, ale môžme opakovať tie,
a podobné, ktoré zaujali študentov v minulosti. Autor používal také príklady aby
prekvapil študentov, aby ich inšpiroval pre budúcnosť, alebo im ukázal niečo, čo sa
dá triviálne vysvetliť, ale čo nie je vôbec jasné na prvý (alebo aj tretí) krát. Takto
vytvoril možnosť aby zmobilizoval a rozvíjal ich mozog.
Pravdepodobne najdôležitejšie pre dobré vstupy sú tri kľúčové potreby:
(i.) vstup sa dá prezentovať za pár minút (aby nemali čas stratiť pozornosť a začať
sa nudiť),
(ii.) vstup objasní a vysvetlí niečo, čo je prekvapujúce lebo nieje vôbec jasné, a
(iii.) vstup sa dá prezentovať tak, že študenti majú pocit že diskusia je relevantná pre
voľačo dôležité, ako napr. ich život teraz, alebo v budúcnosti.
Cieľom tohto snaženia by malo byť že študent nadobudne pocit, ktorý sa dá vyjadriť
napr. „No, predsa nie som taký pomalý študent,.“, alebo „No, predsa som sa tu niečo
zaujímavé naučil.“ alebo „No, to bolo dobré. Chcem zvládnuť túto ulohu.“
3 Zábavné Vstupy metódy VaV
Každý človek má rád humor aj v jeho odbore. Napr. vhodné žarty môžu baviť aj učiť.
Zábavne môžeme pochopiť viac. Táto kapitola prezentuje zábavnú formu pre ( napr.
stresovaných) učiteľov, ktorý si chcú humorne objasniť aj nepraktické poznatky
o VaV.
(i.) Každý študent je v nejakom stave – a niekedy sa musí zmeniť, aby pokračoval
vo fyzike/škole. To znamená, že potrebuje najprv vystúpiť z jedného stavu
a vstúpiť do druhého, viac priateľského k fyzike. Tak z tohto vidíme, že
z jedného hľadiska to nie je vstup a výstup ako to je v tvorbe Mikulíčka, ale to je
výstup a vstup pretože študent musí byť „pripravený“ vystúpiť skôr než môže
dobrovoľne a ľubovoľne vstúpiť do novej úlohy čo je odlišné od architektonickej
praxe.
(ii.) Po každom výstupe z akejkoľvek pozície je človek v podstate v otvorenom
priestore. Tak každý výstup je z jedného hľadiska naozaj aj vstup. A každý
vstup, aj výstup.
SFS - Tvorivý učiteľ fyziky, Smolenice, 2008
66
(iii.) Dá sa povedať, že každý výstup má svoj výstup. A ešte ten výstup výstupu má
svoj výstup. Neviem či sa toto opakuje do nekonečna, tak ako sa to zdá?
Nevieme ako čas pokračuje v nekonečne krátkych momentoch. Možno čas
pokračuje v kvantách, tak ako energia v kvantovej fyzike. A teraz dobrí čitatelia,
máme prirodzený príklad ako sa môže naraz vytvoriť jeden VaV. VSTUP/
otázka: Keby to bolo tak, (že čas plynie skokmi), či by potom aj Pytagorova veta
bola len „klasická limita“? Myšlienka je taká, že potom by nemohol jeden
človek, alebo hocijaké teleso, prejsť všetky možné vzdialenosti konštantnou
rýchlosťou keď čas sám je kvantovaný? Pravdaže Pytagorova veta neplatí, keď
priestor sám je kvantovaný. Toto je len vstup do problematiky ktorú teraz
nebudeme riešiť, ale začiatok (vstup do) riešenia: Kinematika telies
z konštantnou rýchlosťou je iná a zaujímavá keď čas je kvantovaný a priestor
nie je.
(iv.) Dá sa povedať že každý vstup má svoj vstup, a že ten vstup vstupu zase má
svoj vstup a tak ďalej. Tak potom kedy môžu veci vôbec začať? A ako môžme
toto poznanie využiť aby sme lepšie začínali svoje prednášky a vstupy? No tak,
že vstup do vstupu môžeme považovať ako vítanie študentov a vstup k tomu,
keď pár vstupov vynecháme, je včas si pripraviť dobrú prednášku, atď.
(v.) Často je to tak, že človek si vyberie jednu aktivitu len preto, lebo sa mu páči
z tej aktivity výstup. Tak naozaj sa dá povedať, že v takých prípadoch ten
výstup nie je „len“ vstup, ale je hlavný vstup, lebo naša vôľa je v tomto prípade
rozhodujúce.
(vi.) Podobne a možno najvážnejšie by sme mali uvažovať, či želanie a vôľa sú
vôbec ten najdôležitejší a najsilnejší vstup. Túto myšlienku môžeme
doložiť anglickým porekadlom : „Kde je vôľa, je cesta.“ Aj tento výrok môže byť
vhodným príkladom o tvorbe VaV. Môžme sa opýtať, ako študenti chápu tento
výrok v kontexte z našou témou.
(vii.) Ale tu je aj druhý, oveľa dôležitejší, vstup do následnej diskusie:
Keď máme na mysli zlepšenie výučby fyziky, mali by sme sa zamerať predovšetkým
na tieto problémy:
(a) čo je cieľom výučby fyziky?
(b) dá sa fyzika učiť efektívnejšie a zábavnejšie ?
(c) aké podobné problematiky sa efektívne môžu učiť spolu z fyzikou?
Tieto otázky sú výstup zo stavu želania/vôle a vstup do projektu ktorý používa
metódy systémového dizajnu. To znamená, že štruktúra je dôležitejšia ako holé fakty.
Preto lepšie využitie metódy VaV má predpoklad zlepšiť výučbu fyziky.
„Veda je zložená z faktov, ale nie je len sumou faktov,
tak ako dom nie je iba sumou tehál.“
Henri Poincaré
Literatúra
[1] Janáčková,D., Mikulíček P. „Pavol Mikulíček, vstupy a výstupy, výber
z architektonickej a inej tvorby“, Vydavateľ, Záhorská galéria, Senica, SR. 2008,
ISBN 978-80-85738-61-2